Artykuł sponsorowany
Rozdawanie gadżetów opatrzonych logiem firmy niesie za sobą wiele korzyści, jednakże polskie prawo nie zawsze pozwala zaliczyć ten gest to kosztów prowadzenia działalności. Dlaczego tak jest i jakie kryteria powinny spełniać reklamowe akcesoria? Odpowiedzi na te i wiele innych nurtujących pytań znajdziesz w poniższym tekście!
Świadome budowanie marki wymaga naprawdę dużego zaangażowania, skrupulatnie obmyślonego planu i nierzadko wielu umiejętności – nie tylko marketingowych. Jednym ze sposobów na jej promowanie jest dystrybucja firmowych gadżetów, czyli niedrogich przedmiotów ozdobionych nazwą, hasłem marketingowym lub logiem przedsiębiorstwa, dla którego zostały wyprodukowane. Wygodnym sposobem na pozyskanie dużej ilości takich upominków jest znalezienie zewnętrznej firmy specjalizującej się w produkowaniu gadżetów reklamowych, na przykład takiej jak https://videodruk.pl/.
Obdarowywanie upominkami pracowników, kontrahentów czy też potencjalnych klientów to nie tylko miły gest, ale także sposób na promowanie marki w szerszych kręgach i tworzenie długofalowej relacji. Opatrzone logiem lub nazwą gadżety pomagają początkującym firmom w zyskaniu rozpoznawalności, podczas gdy doświadczone koncerny mogą liczyć na utrwalenie wizerunku i pozycji w branży. Gadżety reklamowe pozwalają również budować pozytywne skojarzenia z marką, a ich namacalny charakter sprawia, że zostają z odbiorcą na długo. To efektywny i nienachalny pomysł na skuteczną reklamę.
Znaczenie ma także sposób, w jaki nowi właściciele pozyskują podarowane im akcesoria. Wiele marek decyduje się na dodawanie reklamowych gadżetów jako gratis do zamówienia: darmowy upominek wzmaga pozytywne odczucia u klienta. Z ich rozdawaniem można spotkać się także w trakcie branżowych spotkań, wydarzeń organizowanych przez dane przedsiębiorstwo oraz w pakietach powitalnych dla nowych pracowników.
Otrzymanie drobnego prezentu najczęściej budzi pozytywne emocje i tworzy miłe wspomnienie. Dlatego też to zwłaszcza właściciele firm, które dopiero zaczynają wyłaniać się z odmętów rynku, wyciągną najwięcej korzyści z rozdawania reklamowych upominków. W ten sposób mogą szybko nawiązać naturalny kontakt z przyszłym klientem, jednocześnie budując rozpoznawalność marki. Warto stawiać na akcesoria, które przydają się niezależnie od okazji, na przykład kubki lub długopisy. Codzienne korzystanie z nich przez nowego właściciela sprawia, że logo zapada w pamięć, a kontakt z marką staje się czymś naturalnym.
Nie oznacza to, że cieszące się renomą i stabilną pozycją firmy powinny całkowicie zrezygnować z zakupu podarunków reklamowych. Także w ich przypadku reklama w postaci gratisu wywoła pozytywny efekt i odświeży pamięć o obecności firmy. Co więcej, zdobywane przez lata doświadczenie marketingowe sprawia, że bardzo często duże marki posługują się gratisami w najskuteczniejszy sposób.
Drogie upominki dla kontrahentów także wpływają pozytywnie na odbiór przedsiębiorstwa, jednak nie wszystkie akcesoria z nadrukowanym logiem marki mają charakter stricte reklamowy. Aby zakupione upominki mogły zostać wliczone w koszty prowadzenia działalności, muszą spełniać kilka kluczowych kryteriów, takich jak:
niewielka cena – zakupiony w celach reklamowych produkt musi być drobiazgiem o niskiej wartości i nie może mieć charakteru ekskluzywnego. Przyjmuje się, że wartość takiego podarunku nie może przekroczyć 100 zł. Dotyczy to także upominków złożonych z kilku przedmiotów: ich łączna wartość nie może być wyższa niż podana wyżej kwota.
rola reklamowa – bardzo ważną kwestią jest charakter reklamowy gadżetu, który powinien być oznaczony logiem prezentowanej firmy. W zależności od formy produktu może znajdować się na jego powierzchni lub na opakowaniu.
cel zakupu akcesoriów – aby marka mogła odliczyć koszty zakupu upominków, potrzebne jest potwierdzenie o celach reklamowych. Firma może zakupić je na przykład w celu dodawania do zamówień, rozdawania na eventach lub spotkaniach branżowych. Co ważne, akcesoria reklamowe tego typu nie mogą być kupione na użytek własny przedsiębiorcy.
zgodność z charakterem firmy – gadżety promujące firmę muszą pasować do jej charakteru. Spełnienie tego kryterium bywa problematyczne, dlatego dobrym wyborem jest zakup uniwersalnych akcesoriów codziennego użytków. Można zaliczyć do nich artykuły piśmiennicze, kubki, smycze do kluczy czy też notesy. Jeśli jednak zależy Ci na widocznym powiązaniu marki z darowanym przedmiotem, kieruj się branżą lub przekazywanymi wartościami. Dla przykładu firmy technologiczne mogą zdecydować się na zakup małych powerbanków lub pendrive’ów.
Dla podatkowego bezpieczeństwa mądrą decyzją jest współpracowanie z doświadczonymi producentami gadżetów reklamowych oraz korzystanie z usług biur rachunkowych, które pomogą rozwiać ewentualne wątpliwości dotyczące zakupu upominków.